starta företag

Hur fungerar Organisationsnummer?

Företagsnummer infördes I Sverige 1975 som en form för identitetsbeteckning för juridiska personer (företag, bolag, föreningar och vissa organisationer) för at förenkla kommunikation mellan juridiska personer och olika statliga organ.

Företagsnumret tilldelas när man registrerar företaget av samma myndighet som registrerar det.

Oftast får man organisationsnumret genom bolagsverket, men också Skatteverket, Kammarkollegiet och Lantmäteriet gör detta.

I likhet med ett personnummer består organisationsnumret av tio siffror, och är byggt upp på samma sätt. Man kallar den första siffran i ett organisationsnummer för “gruppnummer”.

Detta anger under vilken bolagsform eller juridisk form den juridiska personen hör hemma under. Man kan använda den första siffran i organisationsnummret för att tyda företagets juridiska form:

  • Stat, kommun och landsting inleds med 2.
  • Aktiebolag inleds med 5.
  • Ekonomisk förening inleds med 7.
  • Stiftelse eller ideell förening inleds med 8.
  • Handelsbolag eller kommanditbolag inleds med 9.

Skatteverket för också ett centralt register över alla registrerade organisationsnummer och har ansvaret för tillsyn över alla registrerade organisationsnummer i Sverige.

Organisationsnummer i enskild firma

När det kommer till enskild firma får man inte ett eget organisationsnummer, men använder näringsidkarens personnummer.

Anledningen till detta är att idkaren är att anse som en juridisk person, och på så sätt är det ingen separation mellan företaget och den som driver företaget.

Samtidigt betyder detta att näringsidkaren personligen ansvarar för företagets alla åtaganden, plikter och skulder och är samtidigt ansvarig för att alla avtal hålls.

Ett organisationsnummer är också påkrävd om en juridisk person skall kunna ingå bindande avtal.

 Lagtextens definition av organisationsnummer är följande:

Bestämmelser om organisationsnummer finns i lag om identitetsbeteckning för juridiska personer m.fl. (SFS 1974:174 och senaste ändring SFS 2006:600). Enligt denna lag ska organisationsnummer fastställas för:

  • aktiebolag, europabolag och europakooperativ med säte i Sverige, handelsbolag, ekonomisk förening och samfällighetsförening
  • erkänd arbetslöshetskassa, understödsförening och annan allmän inrättning som enligt lag eller annan författning står under offentlig tillsyn
  • kommun, landsting, kommunalförbund och annat organ för samverkan mellan kommuner, och
  • registrerat trossamfund och dess organisatoriska delar

Organisationsnummer ska vidare fastställas för annan juridisk person om den juridiska personen eller om statlig myndighet så begär. Detta gäller även enkla bolag, partrederier och utländska företags filialer.

 Organisationsnummer omtalas ofta som en svensk företeelse, men man kan hitta motsvarigheter även i andra länder som har samma syfte.

Som till exempel Tyskland, där man varken har personnummer eller organisationsnummer.

I stället har man ett så kallad Steuernummer (skattenummer) på alla landets personer och organisationer.

Hur går man tillväga för att få organisationsnummer?

Som nämnt ovan tilldelas organisationsnummer när du registrerar ditt företag.

Där som du skall starta enskild firma behöver du göra följande:

  1. För dig med enskild näringsverksamhet som har e-legitimation ska registreringen ske på Verksamt.se. I annat fall skall du fylla i Skatteverkets blankett SKV 4620 och skicka till den angivna adressen.
  2. Skatteverket behandlar din ansökan och fattar ett beslut gällande tilldelning organisationsnummer.
  3. Efter man är registrerad i organisationsnummerregistret får du ett meddelande med alla uppgifter om registreringen. Där som du hittar felaktigheter skall du omedelbart kontakta Skatteverket och begära en ändring.
  4. Skulle du önska det, kan du mot en avgift få bevis på tilldelningen av organisationsnummer. I dessa dokument finns all information om ditt företag från Skatteverkets register över organisationsnummer.

Processen för att få organisationsnummer kan variera något beroende på företagsform.

 Momsregistreringsnummer och handel i och utanför EU

Bedriver du försäljning till andra länder inom EU krävs också ett momsregistreringsnummer (VAT-nummer).

Detta är byggt på ens organisationsnummer och du kan hitta detta på ditt registerutdrag.

Det är viktigt att andra momsregler gäller om man driver försäljning inom EU.

Först och främst skall du alltid ange företagets VAT-nummer (Detsamma som momsregistreringsnummer) tydligt på alla fakturor.

 Man måste också påse att man momsdeklarerar rätt:

  • Köper du varor eller tjänster från en momsregistrerad säljare inom EU skall du själv beräkna och betala svensk moms i momsdeklarationen. Där som säljaren inte är momsregistrerad skall du inte betala moms.
  • Säljer du varor eller tjänster till en momsregistrerad köpare i ett annat EU-land är det köparen som redovisar moms i sitt land. Där som köparen inte har ett VAT-nummer lägger du på svensk moms på fakturan.

 Om man säljer eller bedriver export av varor utanför EU är detta momsfritt. Däremot får man momsen återbetald för alla dom utgifter företaget haft.I andra EU-länder kan utseendet på momsregistreringsnumret variera. 

Dock kommer det alltid att börja med den aktuella landskoden samt vara baserat på de organisationsnummer som finns i landet.

När det kommer till länder utanför EU blir det alltmer vanligare att använda momsregistreringsnummer också för dessa.

I konklusion

Då återstår det bara att säga att vi hoppas du har fått lite mer förståelse för hur organisationsnummer fungerar, och att du kan dra nytta av informationen när du väljer att starta eget.

Se till att du sätter dig in i dom gälande skatteregler, och skulle du känna dig osäker är det ingen skam i att ta hjälp av någon som faktiskt har kunskap på området och kan ge dig den vägledning du behöver för att med trygghet hantera ditt företags ekonomi.