bank id

Hur BankID förändrade spelmarknaden på nätet

Branschen för betting och casinospel på internet är en konkurrensutsatt marknad med många aktiva spelbolag och spelsidor. För att kunna locka till sig nya kunder så måste spelsidorna se till att kunna erbjuda spelarna det allra senaste, vilket har lett till att branschen ofta ligger i framkant när det kommer till att implementera teknologiska nyheter i sina verksamheter. En av de senaste årens allra viktigaste teknologiska nyheterna som anammats är BankID – och kanske framförallt mobilt BankID.

Detta är BankID

Idag är sannolikt de allra flesta väl bekanta med BankID och hur det fungerar. Tjänsten ägs av flertalet svenska banker och används av allt från myndigheter till spelsidor, vilket gör att du kan logga in och spela på casino med bankid på bara ett par sekunder och med några snabba knapptryck.

BankID, som är en e-legitimation i paritet med andra fysiska identitetshandlingar, lanserades redan 2003 och sedermera i mobilen under 2010. Det är dock de senaste åren som tjänsten har blivit explosionsartat populär och en självklar del av de flestas vardag. På tjänstens hemsida går det att läsa att det idag finns över 8 miljoner användare av BankID i Sverige och att det under 2015 genomfördes över en miljard transaktioner med hjälp av e-legetimationen.

Stora delar av förändringarna som skett inom spelbranschen på grund av BankID har att göra med hur verifieringsprocesser underlättats och effektiviserats. BankID används till exempel flitigt både vid kontoregistrering och i samband med transaktioner. Med BankID kan du snabbt och smidigt bekräfta din identitet för att genomföra diverse handlingar online.

Fler betalningsmetoder

Inträdet av BankID har öppnat för en mängd nya betalmetoder på nätet, som exempelvis direktbanksbetalningar genom olika tjänster, fler fakturamöjligheter och appar som omåttligt populära Swish. Att göra insättningar och betalningar med kontokort är fortfarande en av de allra vanligaste och populäraste metoderna i Sverige, men med tanke på hur många nya betaltjänster som dykt upp de senaste åren så är det tydligt att efterfrågan på både smidigare och snabbare alternativ är stor.

Ovan nämnda Swish är kanske det tydligaste exemplet på vilket behov det tidigare fanns för en smidig betalmetod inom e-handel och transaktioner. Tjänsten lanserades 2012 som en betaltjänst privatpersoner emellan, men idag är det även mängder av företag, organisationer, myndigheter, etc. som erbjuder det som ett sätt att utföra betalningar eller genomföra insättningar med. Swish hade inte varit möjligt i sin nuvarande form utan BankID – som alltså är den verifieringsmetod som Swish använder sig utav.

Att spelmarknaden är så konkurrensutsatt har som sagt gjort att spelbranschen online ständigt har varit kvick med det allra senaste som kan underlätta för konsumenterna. Det är dock inte enbart i form av betalningar och insättningar som BankID har gjort skillnad i branschen. För spelbolagen har tjänsten också öppnat upp för nya möjligheter inom marknadsföring.

Ett skifte i marknadsföringsstrategier

Casino- och spelreklamer syns ständigt vart man än vänder eller vrider sig. Att lyfta fram bonusar är typen av reklam som spelbolagen tycks förlita sig mest på. I början av 2019 introducerades det dock en ny spellag i Sverige som begränsade spelbolagen till att enbart tillhandahålla bonusar vid kundernas första speltillfälle. Detta gjorde att det plötsligt behövdes nya strategier för att locka tillbaka gamla och inaktiva kunder till spelsidorna – det är här som BankID kommer in i bilden.

BankID, och de förenklade verifieringsprocesserna som kom med tjänsten, har lett till att det går snabbt att både skapa konton och logga in på spelsidor. Addera till det de snabba insättningarna och uttagen som möjliggjorts av BankID så har du den alternativa marknadsföringsstrategin framför dig. Spelsidorna valde helt enkelt att alternera sin utbredda reklam om bonusar med annonser om en smidig och smärtfri spelupplevelse. En smidighet som till stora delar uppnåddes tack vare BankID. BankID har alltså växt sig till en standard inom stora delar av samhället och det märks inte minst på spelmarknaden online. E-legitimationen har inte bara öppnat upp för fler alternativ för konsumenten, utan också försett spelbolagen med ytterligare sätt att framhäva sig själva på. Med det i åtanke så måste BankID klassas som en av spelbranschens viktigaste teknologiska tillskott under de senaste åren.