Om du är företagare så vet du också vikten av kundanskaffning. Alla företag måste ha kunder och på ett eller annat sätt så måste dessa anskaffas. Vissa företag inriktar sig på B2B och vänder sig därmed mot företag medan andra företag jobbar med B2C vilket innebär att de vänder sig till privatpersoner. Vissa företag jobbar både med B2B och B2C. Oavsett vilken målgrupp företaget har och vilken vara eller tjänst som erbjuds så kan man använda internet som kanal för kundanskaffning. Två metoder för att lönsamt genomföra kundanskaffning online tänkte övergripande redogöra för i denna text. Hoppas du finner den intressant och att den kan vara en liten hjälp på vägen att lyckas med marknadsföringen online.
SEM
SEM är inte en förkortning för semester i detta sammanhang utan istället en förkortning på ”Search Engine Marketing”. Fritt översatt till svenska blir detta Sökmotormarknadsföring och med detta avses annonsering hos sökmotorer online, primärt Google men även till viss del Bing. Möjlighet finns att köpa länkar till sin verksamhet som exponeras i samband med att någon sökt efter information relaterat till verksamheten. Att köpa sådana länkar är ingen konst, det är bara att starta ett konto hos Google alternativt Bing eller bägge två och välja budget och skapa annonser. Men eftersom prissättningen för klick är dynamisk beroende på efterfrågan så gäller det även att optimera sina annonseringar så att man bara betalar för trafik som genererar intäkter till företag och därmed ger avkastning. Det krävs ganska mycket kunskap och erfarenhet för att optimera en budget för annonsering via sökmotorer, så om man inte har en massa tid över eller tycker det är jättekul att fixa med detta själv så rekommenderas att man anlitar en byrå för jobbet, och helst då en så kallad ”Google Partner” så att man vet att byrån är experter inom området.
SEO
Om man börjat jobba med SEM så ligger det nära till hands att även börja jobba med SEO. SEO står för Search Engine Optimization och innebär att man vidtar åtgärder för att ranka så högt som möjligt i det organiska ”riktiga” sökresultatet på Google och andra sökmotorer. För att göra detta så bör man starta med att göra en analys av vilka sökord som är lönsamma och relevanta för den verksamhet man bedriver. Har man en målarfirma så är det ju förmodligen mer lönsamt att ranka högt bland sökresultaten på sökfrasen ”beställa målarjobb för villa” snarare än exempelvis ”vad är det på tv ikväll”. Hur gör man då för att syns just på de sökfraser och sökord som är lönsamma för den specifika verksamhet man bedriver? Detta är ju såklart tiotusenkronors-frågan (eller snarare miljardfrågan med tanke på hur mycket som säljs via nätet idag) och om detta tvistar de lärde. Ett par saker verkar dock experterna eniga om. För det första måste man ha en bra och intressant webbplats som ger relevant information (och helst bättre än konkurrenterna). Har man detta så stannar besökarna ofta kvar på sidan och klickar runt för att läsa mer. Detta kan Google avläsa och belönar då webbsajten med högre placeringar i sökresultaten. För det andra så måste webbplatsen få ett visst förtroende vilket genereras genom att andra webbplatsägare väljer att länka till webbplatsen. Vissa brukar benämna en länk som en ”röst” och ju fler ”röster” en sajt har kontra dess konkurrenter på en viss sökfras, desto högre är sannolikheten för att placeringen blir bättre i sökresultaten. Man får dock gå varligt fram när man gör SEO-åtgärder för om man gör fel så kan man få motsatt effekt, dvs man droppar i sökresultaten, och för att inte gå i denna fälla så väljer många att anlita en seo byrå.