Blogg

TopGear Sverige – plattan i mattan

Det har hänt en hel del runt TopGear Sverige de senaste dagarna. Häng med här.

I tisdags nådde årets första nummer butikerna. Samma dag slog vi besöksrekord på magasinets sajt, med lite drygt 3 000 unika besökare. Det var den här sanslösa reklamfilmen som drog in folket.

Nya numret har för övrigt en vässad form. Den kortfattade beskrivningen från AD-Kristin lyder: ”Magasinet har fått ett renare och mer lättillgängligt utseende med nya typsnitt och nya färger”.

I tisdag visade vi också upp en kul nyhet. Med TopGear Sverige blev vi första magasin i landet att testa så kallad augmented reality, eller förstärkt verklighet som Wikipedia-användarna vill ha det till. I filmen nedan kan ni ser hur det funkar.

Just den senare satsningen blev en branschmediahändelse i går. Resumé tyckte det här var intressant. Även Medievärlden snappade upp nyheten.

Inför nya numret gjorde vi också nåt som jag tänkt göra länge, en enkel blädderfilm där Joakim guidar läsarna genom det aktuella numret. Det här snappade Sidbloggen upp, favoritbloggen som görs på uppdrag av Pressbyrån.

Om ni följde länkarna ovan så märkte ni kanske att vi har lanserat en ny sajt för magasinet. Vi har lite smådetaljer kvar att jobba med, men det känns väldigt bra att vi med responsive design kan presentera innehållet på ett snyggt sätt för våra mobila besökare. Runt 13 procent av läsarna använder iPhone och Android-plattformar.

I dag väntar ett planeringsmöte för tidningen. Förhoppningsvis även några nya digitala satsningar.

Uppdragsmedia producerar TopGear Sverige på uppdrag av PMG Nordic.


TopGear Sverige – Aurasma from TopGear Sverige on Vimeo.